Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
כריתת שומות ונגעים
כריתת שומות ונגעים

כריתת שומות ונגעים

כריתת שומות ונגעיםנגעים שונים בעור הם חלק מחיינו ומגופנו. ישנם סוגים שונים של נגעים בעור, חלקם נדירים וחלקם שכיחים מאוד, אך המכנה המשותף שלהם הוא אחד: ניתן להסירם באמצעות טיפול כירורגי, על ידי מנתח פלסטי. הליך כריתת שומות ונגעים נמשך דקות ספורות, אינו דורש החלמה ארוכה וההתאוששות ממנו פשוטה מאוד בדרך כלל.

מומחי הכירורגיה הפלסטית בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מבצעים מידי שנה מגוון ניתוחים פלסטיים, ביניהם גם כאלו המסייעים להרחקת נגעים שונים מהעור. הניתוחים נעשים בשיטות שונות ובמטרה להבטיח את שלמותו של העור ואת בריאותו.

מדוע יש לכרות נגעים בעור? סרטן העור

קיימות 2 סיבות להחלטה על כריתת שומות ונגעים, כאשר החלק הראשונה היא רפואית: שומות ונגעים מסוגים שונים עשויים להפוך בשלב מסוים לסרטניים. כריתת הנגעים, בעיקר החשודים, תאפשר אבחנה ותמנע תהליך זה מבעוד מועד ותסייע להפחתה משמעותית בסיכויים של המטופל לחלות בסרטן העור.

סיבה שניה היא האסתטית: אנשים רבים מעוניינים להסיר נגעים מהעור בכדי לשפר את המראה הכללי של גופם. שומות גדולות בפנים, כתמים גדולים באזורים חשופים, היווצרות יבלות גדולות או סרחי עור – כל אלו פוגעים, בעיני אנשים רבים, במראה שלהם ולכן הם מבקשים להסירם באמצעות הליך זה.

הסרה של שומות ונגעים אינה כרוכה בפעולה כירורגית סבוכה. למעשה, זהו אחד ההליכים הפשוטים ביותר בכירורגיה הפלסטית ובכלל. לכן, אם בכל תחום רפואי אחר הרופאים יימנעו לרוב מביצוע ניתוחים שאין בהם צורך רפואי מיידי, כאן התמונה אחרת: כריתת שומות ונגעים מומלצת לעיתים, גם אם אין בנגעים אלו סיכון קריטי לבריאות המטופל.

למעשה, ההליך נחשב לפשוט כל כך עד שבמקרים רבים אדם שיגיע להתייעצות עם רופא מומחה לגבי נגע מסוים, יזכה להסיר אותו עוד באותו ביקור.

ההבדל בין נגע שפיר לממאיר

כאמור, נגעים שונים בעור (ובעיקר שומות) עשויים עם השנים להפוך לסרטניים ולסכן את חייו של המטופל. אבל, רוב הנגעים העוריים הם נגעים שפירים (לדוגמא: נקודות חן). אם הנגע חשוד כסרטני יש לשלוח דגימה ממנו למעבדה וכן להסיר גם את הרקמות הסמוכות לו, כדי להבטיח שהתאים הסרטניים לא יתפשטו ליתר חלקי הגוף. ניתן כאמור גם להסיר נגעים שפירים שאינם חשודים, לצורך קוסמטי.

כיצד מתבצעת כריתת שומות ונגעים בפועל?

רופא עור או מנתח פלסטי הם המוסמכים היחידים לבצע את הפעולה הזו. כיום, ישנן כמה דרכים להסרת נגעים בעור:

  • פעולה כירורגית
  • הסרה בלייזר
  • הסרה בעזרת מחט חשמלית
  • חנקן נוזלי

כל אחת מהפעולות הללו נמשכת כ-20 דקות ומבוצעת בהרדמה מקומית בלבד, למעט מקרים מיוחדים. מיד בתום הטיפול ישוחרר המטופל לביתו.

חשוב לדעת כי הפעולה הכירורגית היא היחידה המאפשרת הסרת נגעים החשודים כמסרטנים, משום שרק במסגרתה ניתן לבדוק את זהות הנגע. הבדיקה נעשית, כאמור, על ידי לקיחת דגימה מהנגע ושליחתה למעבדה, לבדיקה פתולוגית. כל יתר הפעולות, אם כן, ייעשו רק כאשר מדובר בנגע שפיר.

במקרה בו, חלילה, התגלה הנגע כסרטני, ייתכן ויהיה צורך בטיפול נוסף באזור בו התגלה בעור, בכדי לנסות ולאתר תאים סרטניים נוספים באותו אזור ולסלק אותם. גם כאן לא מדובר בהליך ארוך או מסובך למדי.

לאחר כריתת שומות ונגעים

כאמור, הטיפול להסרת נגעים בעור דורש אשפוז יום ולא יותר. המטופל יכול לשוב לביתו עוד באותו יום ואפילו זמן קצר לאחר תום הטיפול. בנוסף, אין כל מניעה שימשיך לבצע כל פעולה שגרתית, בתנאי שזו אינה מתבצעת באזור ממנו הוסר הנגע.

במשך עשרה ימים, מומלץ להימנע ממאמץ או מפעילות ספורטיבית, וכן לשמור על האזור מרטיבות ומחשיפה ישירה לשמש. טיפול הלייזר לכריתת הנגעים אינו כולל תפרים, בניגוד לפעולה הכירורגית, אך האזור צפוי להישאר רגיש למשך מספר ימים ויש לשמור עליו מפגיעות.

לרוב, תיוותר צלקת זעירה לאחר כריתת שומות ונגעים, אך גודלה תלוי גם בגודל הנגע שהוסר. בכל מקרה, לאחר מספר חודשים היא צפויה להתבהר ולהיעלם כמעט לגמרי, כשהמראה שלה תלוי לא מעט גם במיומנויות של הרופא המטפל.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם