>
>
עתיד הרפואה בישראל עובר בהרצליה מדיקל סנטר
עתיד הרפואה בישראל עובר בהרצליה מדיקל סנטר

עתיד הרפואה בישראל עובר בהרצליה מדיקל סנטר

לאחרונה נחתם הסכם סינוף בין בית החולים "הרצליה מדיקל סנטר" לביה"ס לרפואה ע"ש ד"ר מרים ושלדון אדלסון באוניברסיטת אריאל בשומרון, אשר מהווה הבעת אמון ביכולת ההוראה של המרכז הרפואי.

ההסכם אשר נחתם לאחר בחינה ממושכת של הרמה הקלינית והמקצועית של המנתחים והרופאים, יאפשר לסטודנטים לרפואה לבצע בבית החולים שלנו שדות קליניים, שעד כה לא היו זמינים להם ויגדיל את ההיצע בתחום.

 

לחתימת הסכם הסינוף קדמה עבודת הכנה של חודשים ארוכים, במהלכה בחנו אנשי האוניברסיטה, בראשות פרופ' שי אשכנזי, דקן ביה"ס לרפואה ע"ש אדלסון, את התאמת בית החולים לצרכים האקדמיים של הוראת הרפואה.

רק לאחר עמידה בתנאים- מגון והיקף פעילות ניתוחית רחבה, רמת מקצועיות גבוהה, מצויינות קלינית, שילוב טכנולוגיה מתקדמת תוך שמירה על דייקנות ובטיחות ההליך והמטופל – נתנו אנשי האקדמיה את הסכמתם לסינוף ביה"ח אל האוניברסיטה.

מבחינת הסטודנטים, משמעות הסינוף היא כי ייפתחו להם שדות קליניים חדשים, שעד היום לא היו זמינים עבורם.

 

שדה קליני הוא ביקור פעיל של הסטודנט בביה"ח, שבו הוא מתנסה בתחום הרפואי תוך צפייה בניתוחים, הסתכלות על טיפולים ונוכחות בשיחות עם חולים.

במהלך השדה הוא לא נוטל חלק פעיל בניתוח או בטיפול – אבל נדרש לבדוק חולים ולשנן את הנושא, לשאול שאלות ולקבל הסברים מפורטים והדרכה אישית.

כל שדה קליני מוקדש למקצוע רפואי אחד (כמו אורתופדיה או אורולוגיה) והוא אורך בין שבועות בודדים ועד חודשים כתלות במקצוע.

שדה קליני דורש תשומת לב והשקעה וכמובן "מנטור" צמוד (רופא בכיר, המקדיש את זמנו להוראה). עד כה, בשל העומס על המערכת הציבורית, לא תמיד יכלו הסטודנטים להשתתף בשדות הקליניים שחפצו בהם או שהם נאלצו להמתין להם זמן ממושך.

השנים הקליניות שבהן הסטודנטים זוכים ללימוד מעשי מרופאים מנוסים הן השנים החשובות ביותר בתואר "דוקטור לרפואה" (MD).

השדות הקליניים הם הדרך לעשות זאת, אולם בישראל קיים מחסור מתמשך בשדות קליניים.

המחסור בשדות קליניים להכשרה של דור העתיד של הרופאים נובע, בין היתר, ממחסור במיטות אשפוז ובתקנים של רופאים. בנוסף, בתי החולים הציבוריים מקדישים לכך רק 19 שבועות בממוצע בשנה (מתוך 52 שבועות).

השדות החדשים, שייפתחו בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר, צפויים לתרום את חלקם לעוגת ההכשרה, תוך שהם מציעים לפרחי הרפואה הכשרה מקלינאים מצויינים ועתירי ניסיון, שמחוייבים אישית לא רק לכל מטופל – אלא גם לכל סטודנט וסטודנטית לרפואה.

בשלב הראשון ייפתחו שדות קליניים במחלקות ניתוחי לב וחזה והרדמה, תחת ליווי מלא של ד"ר מנחם פרידמן וד"ר יורי ברסטיז'בסקי.

 

המנהל הרפואי של "הרצליה מדיקל סנטר", ד"ר אריק סיטון, הביע שביעות רצון רבה מההסכם ואמר "זוהי תעודת כבוד עבורנו והבעת אמון משמעותית ביכולות הקליניות שלנו ואנו שמחים עליה.

אנחנו גאים להיות בית החולים פרטי מוביל בישראל אשר מספק הכשרה קלינית לדור הבא של סטודנטים לרפואה ונרגשים לתרום לחינוך ולקידומם המקצועי".