>
>
ניתוח לב פתוח
ניתוח לב פתוח

ניתוח לב פתוח

כיצד מבוצע ניתוח לב פתוח?

ניתוח לב פתוח

הלב, אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו, נתון כל העת לאיומים שונים אשר מקורם בתזונה לא בריאה, בהיעדר פעילות ספורטיבית ועוד. מחלות לב נמצאות במקום השני ברשימת המחלות הגורמות לתמותה הגבוהה ביותר בעולם המערבי, אחרי הסרטן על סוגיו.

בעיות ומחלות הקשורות בלב מצריכות טיפול, לעיתים גם טיפול דחוף ומיידי. דוגמה אחת מיני רבות, ושכיחה למדי לצערנו, היא סתימה של אחד מעורקי הלב (העורקים הכליליים), אשר יכולה לגרום לפגיעה קשה בתפקוד שריר הלב ולאוטם שריר הלב – התקף לב בפי העם. מצב שכזה הוא אחד המצבים אשר דורשים טיפול דחוף, לשחרור הסתימה.

 

ניתוח לב פתוח הוא אחד הטיפולים השכיחים ביותר בחסימה ובהיצרויות של כלי הדם המובילים ללב. הוא מספק למנתחים גישה ישירה אל הלב עצמו ואל העורקים הסמוכים אליו, וכך מאפשר שחרור של החסימה או ביצוע 'מעקף' של החסימה באמצעות כלי דם אחרים, פעולה שמוכרת יותר בשם ניתוח מעקפים.

ניתוח לב פתוח מתבצע דרך עצם החזה, אחת העצמות הגדולות בגופנו. כדי לעבור דרכה, היא מנוסרת בתחילת הניתוח ונפתחת לרווחה. כך הרופא זוכה לגישה ישירה אל בית החזה עצמו. במקרים רבים תידרש הפסקה זמנית של פעילות הלב כדי לטפל כראוי בו ובכלי הדם המובילים אליו. במצב שכזה יחובר החולה אל מכונת לב-ריאה, שאמונה על הזרמת הדם והחמצן אל גופו של המנותח, כאשר הלב אינו פועל. לאחר הטיפול בו, תוּשב יכולת הפעולה אל הלב.

ניתוח שכזה נחשב מורכב וארוך למדי. הוא עשוי להימשך שעות ארוכות (לעיתים גם יותר מעשר שעות ברציפות), ולאחריו ההתאוששות וההחלמה יהיו ממושכות במיוחד. תהליך ההחלמה נמשך חודשים רבים, ולעיתים גם יותר משנה, ובמהלכו יצטרך המנותח לסגל לעצמו הרגלי תזונה מסוימים, פעילות מוגדרת ומדויקת ועוד.

כאמור, ניתוחי לב פתוח נחשבים שכיחים למדי, בייחוד אם מסתכלים כמה שנים לאחור. כך לדוגמה, בשנת 2005 לבדה נערכו בארה"ב כמעט 700 אלף ניתוחי לב פתוח, וכ-470 אלף מהם היו ניתוחי מעקפים. מדובר בכמות עצומה של ניתוחים מסוג זה. בישראל המספר עומד בשנים האחרונות על כ-5,000 ניתוחים כאלו מדי שנה.

ניתוח לב פתוח כיום: האם חל שינוי בתחום?

כבכל תחום רפואי, אנשי המקצוע מבקשים כל העת לקצר את משך התהליך ואת זמן ההחלמה הצפוי למטופל. לכן נעשים ניסיונות בלתי פוסקים למצוא אלטרנטיבות לטיפולים קיימים, ולהציע אפשרויות חדשות, מתקדמות ויעילות יותר, הן מבחינת תוצאות התהליך והן מבחינת תקופת ההתאוששות הצפויה לאחריו.

בהתאם לנטייה זו, הולך ופוחת בהדרגה מספר ניתוחי הלב הפתוח המתבצעים בישראל, כמו גם בכל העולם. הסיבה לכך היא המצאת שיטות טיפול אחרות, אשר משיגות את אותן התוצאות ומקלות על המטופל. שיטה אחת היא ניתוח לב בשיטה הזעיר-פולשנית, דרך חתכים קטנים בעור באזור החזה, אשר 'חוסכים' את פתיחת עצם החזה; שיטה שנייה היא עריכת צנתור לב. בשנים האחרונות חל מהפך של ממש בתחום הצנתורים, וכיום ניתן לבצע באמצעותם הליכים כירורגיים רבים אשר בעבר ניתן היה לערוך רק במסגרת ניתוחי לב פתוחים. לראייה, נערכים כיום בישראל לבדה כ-20 אלף צנתורים טיפוליים, רבים מהם צנתורי לב.

הנטייה לבחור בצנתור לב או בגישה הזעיר-פולשנית לצורך טיפול בבעיות לב מביאה ליציבות הנרשמת בשנים האחרונות, כאמור, במספר ניתוחי הלב הפתוח שנערכים בישראל. בכל הנוגע לניתוחי מעקפים, המספרים אף יורדים בשנים האחרונות: אם בשנת 2008 נערכו 3,125 ניתוחים כאלו בישראל, הרי שבשנת 2014 נערכו רק 2,555 כאלו (אם כי יש לציין שבין השנים 2012 ל-2014 חלה עלייה קלה במספרם). גם בניתוחי לב פתוח המשלבים בין ניתוח מעקפים לניתוח מסתמים חלה ירידה משמעותית – מ-708 ניתוחים כאלו ב-2008 ל-484 ב-2014, מספרים המבטאים ירידה של כ-31%.

אם כך, אפשר להבין כי לרשות המועמד לניתוח עומדות כיום כמה אפשרויות טיפול, חלקן אינן מורכבות ומסובכות כמו ניתוח לב פתוח. בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר, פועלים בחדרי הניתוחים המתקדמים והמשוכללים כמה מטובי הקרדיולוגים בארץ ובעולם, שמבצעים כל הליך רפואי בתחום – צנתורי לב טיפוליים ואבחנתיים, ניתוחי לב זעיר פולשניים וניתוחי לב פתוח.