Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
תיקון מומי חזה
תיקון מומי חזה

תיקון מומי חזה

עיוותים של דופן בית החזה – Chest Wall Deformities

קיים מגוון רחב של עיוותים במבנה בית החזה, חלקם באים לביטוי מיד לאחר הלידה וחלקם בגיל מאוחר יותר, ביניהם חלק הקשורים לחסר מלא או חלקי של שרירים ו/או צלעות ואלו הקשורים לחוסר התפתחות, גדילת יתר או שינוי המבנה הגרמי.

חזה סנדלרים

חזה סנדלרים (Pectus Excavatum או Funnel Chest) הינו העיוות השכיח ביותר מוכר. מדובר בשקע של עצם הסטרנום (העצם המרכזית שבקידמת בית החזה), אשר לעיתים מאובחן לאחר הלידה או בינקות, אך בדרך כלל הסימנים מחריפים בזמן הגדילה המואצת בגיל הנעורים.

זהו מצב שבו שקיעת עצם הסטרנום יכולה להתלוות בהטיה ולכן העיוות שנגרם יכול להיות סימטרי או א-סימטריה. הערכה הרפואית כוללת הערכה לבבית, נשימתית והדמייתית. לאחר הערכה זו ייתכן וחלק מהמטופלים יהיו מעוניינים בתיקון ניתוחי של בית החזה. תיקון זה מתבצע בשיטה זעיר פולשנית ע"ש Nuss בניתוח זה מחדירים תומך מתכתי מתחת לאזור השקוע תחת בקרת מצלמה העוקבת אחרי כל שלב ושלב של הניתוח. תומך מתכתי זה מוסר מהחזה כעבור כשנתיים עד שלוש בניתוח קטן נוסף.

יתרונות השיטה זה שמדובר בניתוח בו לא כורתים צלעות או סחוסים, הניתוח קצר יותר בהשוואה לשיטה הניתוחית הפתוחה, אין אובדן דם ולכן גם אין צורך במתן דם ועיקר העיקרים אין צלקת גדולה בקידמת בית החזה. הניתוח מתבצע דרך 2 חתכים צדדיים זעירים בילבד. הגיל האידאלי לביצוע הניתוח הינו בין 14 – 18 שנים.

לאחר הניתוח צפוי אישפוז של כשבוע ימים בו הושם דגש על הטיפול בכאב ובפיזיותראפיה על מנת להחזיר את המטופל לשיגרה באופן מיטבי. בחודשים שלאחר הניתוח חוזר המטופל בהדרגה לפעילותו הרגילה על פי תוכנית מובנת אישית ומותאמת מראש.

העיוות השני בשכיחותו מוכר בשם "חזה יונה" (Pectus Carinatum או Pidgeon Chest)

חזה יונה הינו בעצם בבליטה קידמית, סימטרית או אי-סימטרית של עצם הסטרנום. למקרים אלו מספר פתרונות, החל מניתוחים וכלה בשימוש בחגורה חיצונית הפועלת על פי לחץ (External Bracing) המחזיר בהדרגה את הבליטה למקומה ומיישר בכך את בית החזה.

המאמר נכתב על ידי פרופ' פרויד נפתלי, מנהל מחלקת כירורגית ילדים ונוער, ביה"ח שניידר, יועץ ומנתח בהרצליה מדיקל סנטר.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם