Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
שחזור הרצועה הצולבת
שחזור הרצועה הצולבת

שחזור הרצועה הצולבת

שתי רצועות חזקות ומרכזיות יש לנו במפרק הברך: הרצועות הצולבות. קרע באחת הרצועות יכול להיות משמעותי בעיקר למי מאתנו שמקיים אורח חיים ספורטיבי אינטנסיבי – אך לא רק, והוא עשוי לדרוש שחזור רצועה צולבת.

מה הם הרצועות הצולבות בברך?

כאמור, במפרק הברך שתי רצועות צולבות – אחת קדמית ואחת אחורית. הרצועה הקדמית יוצאת מאחורי עצם הירך (העצם העליונה) ונקשרת אל קדמת עצם השוק (התחתונה); הרצועה האחורית יוצאת מקדמת עצם הירך ומתקשרת אל אחורי עצם השוק. מאחר שעצם השוק היא החופשית יותר, הרצועות הצולבות למעשה מבטיחות שזו לא 'תברח' אחורה או קדימה ותישאר במקומה המקורי.

קרע ברצועה הצולבת האחורית נחשב נדיר למדי, ונגרם לרוב רק בעקבות פגיעה חיצונית (לדוגמה: מכה חזקה במהלך תאונת דרכים); קרע בשתי הרצועות יחד נחשב נדיר עוד יותר; קרע ברצועה הצולבת הקדמית, שנחשב גם הוא למצב נדיר יחסית, הוא השכיח מביניהם.

כיצד מתרחש קרע ברצועה הצולבת הקדמית ומה הם התסמינים לכך?

קרע ברצועה הצולבת הקדמית יכול להתרחש בשל עומס פתאומי על מפרק הברך (לדוגמה: נחיתה חזקה לאחר קפיצה); בשל סיבוב מהיר של הברך בעקבות שינוי פתאומי של כיוון תנועת הגוף; תנועה חדה של הרגל ועוד.

אנשים שעברו פציעה שכזו דיווחו כי בעת הפציעה הרגישו מתיחה חזקה וקריעה באזור הברך, מלווה בכאבים חזקים וב'קנאקים' בכל תזוזה של הברך. נפיחות באזור מפרק הברך נחשבת שכיחה מאוד במקרים כאלו, והיא נגרמת לרוב בשל פגיעה שנגרמת לרקמות סביב הרצועה בעת קריעתה.

כאשר מתחילה נפיחות באזור הברך, אחד הצעדים שנעשים כדי להפחית מממדיה ולהקטין את הכאב הוא לשאוב את הנוזלים המצטברים סביב המפרק. בדרך זו אפשר גם לחזות באחד הסימנים הראשונים המעידים על קרה ברצועה הצולבת הקדמית: אם במהלך שאיבת הנוזלים נשאב החוצה גם דם, רוב הסיכויים הם שהתרחש קרע ברצועה.

לרוב תתבצע האבחנה הסופית הן בעזרת בדיקה גופנית – בדיקה שבמהלכה יבחן הרופא את יכולת התנועה של מפרק הברך – והן בעזרת בדיקת הדמיה, לרוב MRI. בעזרת בדיקת ההדמיה יוכל הרופא לראות היטב מה מצבה של הרצועה, האם באמת נקרעה, מה הם ממדי הקרע ואם נגרם נזק לרקמות או למבנים אנטומיים נוספים הסמוכים למקום הרצועה.

שחזור הרצועה הצולבת

איך מתבצע ניתוח לשחזור רצועה צולבת?

ניתוח לצורך שחזור רצועה צולבת נעשה כמעט תמיד בשיטה זעיר-פולשנית, דרך חתכים זעירים שמתבצעים סביב הברך ובאמצעות סיב אופטי וכלי ניתוח מיוחדים. הליך זה נקרא ארתרוסקופיה, ולמעט מקרים מיוחדים – הוא ישמש לעריכת הניתוח.

שחזור רצועה צולבת נעשה על ידי על ידי השתלה של גיד אחר במקום הקרע. הגיד יכול להילקח מאזור אחר בגופכם, מגופו של אדם מת או ממקור סינטטי. אם המקור לגיד המושתל הוא עצמי (כלומר מגופכם שלכם), הניתוח יהיה ארוך יותר וידרוש חתך נוסף באזור שממנו יוּצָא – שרירי מיתר הברך, גיד השריר הארבע-ראשי או גיד הפיקה.

למה צריך לצפות בשלב ההחלמה?

אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך הוא, כמובן, שלב ההחלמה. זהו תהליך ארוך ואיטי, שיכול להימשך כחצי שנה ואף יותר מזה – תלוי בחומרת הפציעה, במצבכם הפיזי הכללי ובשאלה אם זו הפעם הראשונה שבה אתם סובלים מקרע ברצועה הצולבת.

כך או כך, התהליך יהיה הדרגתי מאוד, ידרוש שיתוף פעולה מלא שלכם והרבה מאוד סבלנות לאורך השיקום, שלב אחר שלב. בתקופה זו תעברו טיפולי פיזיותרפיה רבים, תוכנית שיקום פיזית מותאמת אישית ועוד. גם טיפולי אלקטרו-תרפיה, טיפולים בעזרת צינון ושלל טיפולים ייחודים אחרים עשויים להיכלל בתוכנית זו, הכול במטרה לחזק את הרצועה הצולבת עד כמה שניתן.

חשוב לזכור כי ברוב המקרים הרצועה הצולבת המשוחזרת לא תוכל לספק את אותן יכולות ואת אותן עוצמות שסיפקה הרצועה לפני הפציעה – מה שצריך להילקח בחשבון בעיקר בקרב הספורטאים שבינינו. עם זאת, בעזרת ייעוץ אישי מטעם מומחי הפיזיותרפיה של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר תוכלו לשוב לכושר ולהציג יכולות גבוהות מוקדם ככל האפשר.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.