Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח קיצור קיבה (ניתוח שרוול)
ניתוח קיצור קיבה (ניתוח שרוול)

ניתוח קיצור קיבה (ניתוח שרוול)

  • ניתוח קיצור קיבה שרוול הוא מהניתוחים החדשניים ביותר בעולם הבריאטריה, אשר הפך לאופציה כירורגית רק לפני כעשור.
  • ניתוח כריתת שרוול נחשב היום ליעיל ביותר במלחמה נגד השמנת יתר ומהווה פתרון כמעט מושלם בעניין זה.
  • ניתוח שרוול קיבה אינו הפיך, משום שהוא כולל כריתה של חלק ניכר מהקיבה.

בהרצליה מדיקל סנטר תזכה לייעוץ מקצועי ותחליט יחד עם המנתח שלך האם ניתוח לשרוול הקיבה הוא סוג הניתוח שמתאים לך.

ניתוח שרוול הקיבה נועד במקור למטרה אחרת

בתחילה שימש התהליך רק כשלב ראשון בניתוח מסובך יותר שמתבצע גם היום, וכולל מעקף של התריסריון ולעיתים גם של חלק מהמעי הדק.

  •  הניתוח מתאים למטופלים הסובלים מהשמנת יתר עם BMI 40 ומעלה או עם BMI מעל 35 ומחלות נלוות להשמנה.
  •  הניתוח מתאים גם לאנשים בעלי BMI קיצוני של 50 ויותר, עבורם ניתוחים אחרים כבר לא הועילו.

במקור, היה עובר המטופל ניתוח שרוול וממתין שנה עד לשלב הבא, בו הקיבה הייתה נעקפת למעשה, וצינור הוושט היה מחובר ישירות אל מעי הדק. אבל, השנה בה המתין המטופל בין שלב לשלב התגלתה כמועילה בפני עצמה – והביאה לירידה משמעותית מבלי לבצע כל התערבות כירורגית אחרת. כך למעשה 'נולד' שרוול הקיבה כניתוח בפני עצמו.

ניתוח שרוול קיבה – דרך הביצוע

כיום, ניתוחי שרוול קיבה נעשים כמעט תמיד בשיטה הלפרוסקופית, על ידי יצירת חמישה או שישה חתכים זעירים בבטן – ומבלי לבצע בה חתך עמוק. הניתוח נעשה כמובן בהרדמה מלאה ונמשך בין שעה לשעתיים.

במהלך הניתוח, מסיר המנתח בין 75% ל-85% מנפח הקיבה ולמעשה יוצר שרוול ארוך ומוּטה מעט, שממשיך את צינור הוושט עד למעי הדק. הקיבה הנותרת תהיה מסוגלת להכיל מאותו רגע בין 50 ל-80 סמ"ק מזון בלבד, לעומת ליטר וחצי ומעלה לפני התהליך.

מדוע ניתוח קיצור קיבה נחשב למוצלח כל כך?

היום מציעה רפואה המודרנית ארבעה ניתוחי בריאטריה, אך נדמה כי ניתוח קיצור קיבה, בו מתבצעת כריתת שרוול, הוא זה שמבטיח כמה שפחות טראומה לגוף. למרות הכריתה המאסיבית של הקיבה עצמה, האיברים האחראיים על מערכת העיכול וקליטת המזון כמעט ולא נפגעים.

עצבי הקיבה, כושר העיכול שלה והחיבור בינה לבין התריסריון (נקרא 'השומר') אינם נפגעים כמעט במהלך הניתוח ולכן הגוף לא צפוי לסבול מתופעות לוואי קשות לאחר הניתוח או מהופעתן של מחלות הנגרמות בשל סיבוכים במעיים. עם זאת, לעיתים היתרון הזה הוא גם חיסרון, משום שהעיכול שממשיך להתבצע כרגיל, גורם להאטה מסוימת בקצב ההרזיה. אבל מעל לכל, הניתוח מאלץ את המטופל להפחית משמעותית בכמות האוכל, משום שהקיבה שלו אינה מסוגלת יותר להכיל את כמויות האוכל הגדולות שצרך. בנוסף, הפעולה על השרוול של הקיבה פוגעת גם בייצור ההורמון 'גרילין', שגורם לתחושת רעב מוגברת.

ניתוח שרוול קיבה דורש מעקב תזונתי צמוד

השיטה הזעיר פולשנית בה נעשה בדרך כלל ניתוי שרוול קיבה, מביאה לקיצור משמעותי בזמן ההתאוששות. חלק גדול מהמאושפזים משוחררים לביתם כבר לאחר שני ימי אשפוז לכל היותר – זמן לאחריו המנותח יכול גם להתחיל בשתיית נוזלים מסוגים שונים.

עם זאת, קצב ההתאוששות המהיר אחרי ניתוח קיצור קיבה יכול גם לרמות: למרות שניתן לחזור לפעילות מסוימת תוך זמן קצר יחסית, אין לזלזל בהקפדה על אכילה מוקפדת ומאוזנת, שתכלול לא מעט הגבלות. ניתוח שרוול הקיבה אמנם מאפשר לאכול סוגים רבים יותר של מזון ואינו מגביל את המטופל כמו קיצורי קיבה, אך גם כאן תזונה נכונה היא המפתח.

בהרצליה מדיקל סנטר נציע לך אשפוז בחדר פרטי מרווח וליווי צמוד, גם לאחר שתעבור ניתוח שרוול קיבה.
במהלך ההתאוששות אחרי ניתוח קיצור קיבה, תקבל הוראות מפורטות לגבי האוכל שתוכל לצרוך – בעתיד הקרוב והרחוק. מידי כמה חודשים תוזמן לבדיקת וביקורת בבית החולים, כדי לוודא שתהליך ההרזיה מתקדם כמתוכנן.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם

ניתוח קיצור קיבה (ניתוח שרוול)