>
מידע לנוטלים תרופות
מידע לנוטלים תרופות

מידע לנוטלים תרופות

עלון מידע לנוטלים תרופות באופן קבוע

אם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע או סובלים ממחלות רקע או מחלות כרוניות, מומלץ להיפגש לפני או אחרי הניתוח, עם מומחה בייעוץ וטיפול תרופתי (דוקטור לרוקחות קלינית)

מדוע זה כל-כך חשוב?

  • במידה והינכם חולים עם מחלות כרוניות ונוטלים תרופות, אתם בוודאי יודעים שככל שמספר התרופות שאתם נוטלים ומספר הרופאים הרושמים אותן גדל – כך גדל הסיכוי לתופעות לוואי, בעיות אינטראקציה בין-תרופתיות והיענות טיפולית נמוכה.
  • לצד הרופאים העוסקים ברפואה, הרוקח הקליני מומחה בתרופות ובטיפול תרופתי.
  • בעשורים האחרונים מתווספות לשוק תרופות חדשות, אשר מעלות את חשיבות הייעוץ והטיפול של רוקח קליני כחלק מהצוות הטיפולי.

שינוי תרופתי בעקבות ניתוח בריאטרי

ניתוחים בריאטריים כמו ניתוח קיצור קיבה (ניתוח שרוול) או ניתוח מעקף קיבה, משפיעים על תפקוד מערכת העיכול ומשנים אותה. כתוצאה מכך, ספיגת תרופות מסוימות בקיבה ובמעי משתנה אף היא, וטווח היעילות של תרופות נע מקצה לקצה. לפיכך, תרופה שהייתה יעילה, עלולה בעקבות הניתוח להפוך לפחות יעילה ואף לגרום לתופעות לוואי שלא גרמה קודם לכן. בנוסף, ישנן מחלות שמשתנות בעקבות ניתוח בריאטרי ולכן גם הטיפול התרופתי צריך להשתנות בהתאם (כגון: סכרת, לחץ דם, כולסטרול).

ישנן תרופות שמומלץ להפסיק את נטילתן לפני הניתוח כיוון שאינן מומלצות בניתוח מסוג זה, ועדיף להחליפן לתרופות חלופיות למשך תקופה או באופן קבוע.

מאזן התרופות והמחלות משתנה בתקופה שלפני הניתוח ואחריו באופן תדיר. חשוב שגורם מקצועי יהיה מעורב בתהליך וינחה אתכם אילו תרופות להוריד, להוסיף, לשנות או להחליף. גורם שידע לעקוב אחר התגובות שלכם לשינויים אלה ויוביל אתכם בבטחה לקבלת הטיפול התרופתי היעיל ביותר עבורכם.

מה היא רוקחות קלינית?

הרוקח הקליני עובד בבית חולים או בקופת חולים כחלק מהצוות הטיפולי במתן ייעוץ לגבי הטיפול התרופתי, הן לצוות הרפואי (רופאים ואחיות) והן למטופלים. הוא בעל תואר שני או PHAR.M.D) Doctor of Pharmacy) קליני ובעל ידע נרחב בתרופות, במחלות ואופטימיזציה של הטיפול התרופתי.

מהם תחומי הפעילות וההתמחות של הרוקח הקליני?

  • הערכת הטיפול התרופתי והתאמתו לחולה (ולא רק למחלה)
  • ניתור ומעקב במטרה להגיע לטיפול האופטימלי
  • ייעוץ ומתן מידע תרופתי
  • זיהוי וטיפול באינטראקציות בין תרופתיות
  • זיהוי וטיפול בתופעות לוואי הנגרמות מתרופות
  • הכוונה לשימוש מושכל של תרופות
  • הדרכת החולה להגברת ההיענות לטיפול התרופתי והתמודדות עם קשיים
  • (כמו תופעות לוואי) ומחסומים בתהליך הטיפולי ועוד

התוצאה: שיפור הטיפול התרופתי, באמצעות איזון והתאמת התרופות לכל חולה, תוך ראיה הוליסטית של מצבו הרפואי. כיום, רוקחים קליניים עוזרים ומייעצים לרופאים בכל בתי החולים בישראל.

מתי מומלץ להיפגש עם רוקח קליני?

בפגישה תתקבלנה המלצות לטיפול תרופתי ייעודי לתקופה שלפני הניתוח (הפסקת נטילת תרופות מסוימות) והמלצות כלליות לתקופה שלאחריו (מידע על תרופות שאסור לקחת, תרופות שיש להחליף או חדשות שיש להוסיף).

במידת הצורך, תתקיים במהלך האישפוז פגישה נוספת ובהתאם לצורך תתואם גם לתקופה שלאחר השחרור. הייעוץ הינו בתשלום.

נכתב ע"י ד"ר עזרן כרמיל מנהלת תחום רוקחות קלינית, הרצליה מדיקל סנטר.

 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.